سامانه ثبت نام و اطلاع رسانی خودروهای تاریخی و فعالیت اتومبیلرانی

سوال و جواب

سوالات و جواب

1 . در مورد مصوبه هیات دولت با موضوع حفظ و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی توضیح دهید .و همچنین بفرمایید چه سازمان ها و نهاد های در این امر دخیل هستند ؟

برای جلو گیری از آلودگی های زیست محیطی و خسارات جانی ناشی از خودرو های فرسوده مصوبه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده به تصویب رسید بر این اساس خودرو های بالای 30 سال از رده خارج محسوب می شوند .لذا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر اساس مراجعات مکرر مالکان این قبیل خودرو ها موضوع تصویب آئین نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی را در دستور کار خویش قرار داد و در سال 89 به تصویب هیات محترم وزیران رسید. در آئین کار گروهی متشکل از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری (رئیس ) ، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج.ا.ا ، نیروی انتظامی (راهور ناجا ) ،وزارت صنعت و معدن و تجارت ، وزارت ورزش و جوانان ( فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، سازمان حفاظت از محیط زیست تعیین گردید که دبیر خانه این کارگروه در سازمان میراث فرهنگی مستقر می باشد.

2. آیا قبلاً هم در رابطه با خودرو های کلاسیک قانونی وضع گردیده؟

بلی ، در تاریخ 8/7/1361 و 30/7/1368 توسط هیئت وزیران و در قانون اساسی ماده 83 نیز حفظ این اشیاء نفیس (خودرو های قدیمی ) به سازمان میراث فرهنگی سپرده شده است

3. ثبت نام برای پلاک تاریخی به چه شکل خواهد بود ؟

ثبت نام برای داوطلبان دریافت پلاک به صورت اینترنتی خواهد بود .

4. داوطلبان دریافت پلاک به چه سایتی مراجعه و شرایط خودرو ها برای ثبت نام چیست ؟

داوطلبان برای دریافت پلاک به سایت کانون جهانگردی اتومبیلرانی ج.ا.ا به نشانی www.taci.ir مراجعه نمایند . در فاز اول امکان ثبت نام برای خودرو های پنجاه سال و بالاتر که دارای اصالت کالبدی و از نظر فنی سالم باشد وجود دارد .

5. مراحل دریافت پلاک چگونه است ؟

پس از ثبت نام دارندگان خودرو رسید و کد رهگیری دریافت خواهند نمود و با کارشناسی اولیه اعضاء کارگروه و بررسی مدارک ، زمان نهایی کارشناسی به مالک یا دارنده خودرو اطلاع داده خواهد شد ، خودرو به مکان دبیرخانه منتقل و در صورت دریافت نظریه کارشناسی مثبت جهت نصب پلاک به راهور معرفی و برای دریافت شناسنامه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی توسط دبیرخانه معرفی می گردد .

6. آیا خودرو های دارای پلاک ملی هم مشمول این طرح خواهند بود؟

کلیه خودرو هایی که سابقه شماره گذاری در داخل کشور را داشته باشند مشمول این طرح خواهند بود .

7. دریافت کنندگان این پلاک ها با چه محدویت هایی روبرو می شوند؟

با توجه به اینکه این خودرو ها جزو سرمایه های ملی محسوب خواهند شد و با دریافت شناسنامه تاریخی به مجموع نفایس کشور اضافه می شوند لذا مالک باید در حفظ نگهداری آنها دقت مضاعفی داشته باشد . همچنین ورود و خروج این خودرو ها فقط با مجوز کارگروه میسر میباشد.

8. بعضاً مشاهده شده که بعضی از دارندگان خودرو های کلاسیک از نهاد هایی که حتی عضو هیئت کار گروه هستند تبعیت می کنند آیا در نحوه عضویت ویا دریافت پلاک تفاوتی وجود دارد ؟

خیر ،برابر قانون با همه درخواست کنندگان پلاک به صورت یکسان برخورد خواهد شد.

9. خیلی از علاقمندان به این قبیل خودرو ها با سوالات متعددی روبرو می شوند مرجع رسمی جوابگویی به سوالات کجا خواهد بود ؟

فقط دبیر خانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی (کلاسیک)

10 . کانون چگونه و کی تشکیل شده آیا فعالیت اتومبیلرانی و یا کلاسیک داشته است ؟

کانون در تاریخ 11 اکتبر 1909 به قرارداد بین المللی رسید و از همان ابتدا علاوه بر FIA به عضویت AIT (اتحادیه جهانی جهانگردی پیوسته است ) و اصلاحیه معاهده 24 آوریل 1924 نیز امضا نموده است و در سال 1313 طبق قانون مجلس به ثبت شرکت ها معرفی و در سال 1314 در داخل کشور رسماً ثبت گردیده است. فعالیت های اتومبیلرانی کانون از دهه 1320 آغاز و در خصوص خودرو های کلاسیک در سال 1342 شروع شده تا سال 1357 نیز ادامه داشته .

11. تکلیف کلوپها تشکیل شده در داخل کشور در سالهای اخیر چه می شود ؟

تمامی کلوپ ها بصورت منسجم و یکپارچه و تخصصی به فعالیت های خویش ادامه خواهند داد و همگی به عضویت دبیرخانه کارگروه در می آیند.

12 . آیا کلوپ ها به شکل فعلی باقی خواهند ماند؟

خوب مسلماً تغیراتی خواهند داشت و اینجا تغیر فقط در جهت اصلاح و برطرف نمودن بعضی از عیوب خودرو ها خواهد بود و کلوپ ها برابر مصوبه هیئت وزیران خودرو هایی را در بر خواهد گرفت که اصالت خارج نشده باشند.

13.بعضاً تفسیر های متفاوتی در مورد وسیله های نقلیه تاریخی ( کلاسیک ) وجود دارد ؟

نظر و تفسیر در خصوص وسیله های نقلیه تاریخی (کلاسیک ) فقط توسط اعضا کار گروه مشخص می گردد که پس از تصویب توسط دبیر خانه اطلاع رسانی خواهد شد .